Wednesday, December 17, 2008

Gunalah otak, sebelum melantak!

1. Angkat tangan saper pernah jumpa DAGING KANGAROO HALAL di adelaide!
2. Angkat tangan saper pernah jumpe kedai butcher jual DAGING KANGAROO HALAL di adelaide!
3. Angkat tangan saper pernah jumpe brader tukang sembelih KANGAROO HALAL di adelaide!
4.Angkat tangan saper pernah jumpe tokey kedai (husband mat salleh or bini melayu siam) yg jual DAGING KANGAROO HALAL di adelaide di mane2 masjid waktu semayang jumaat atau raya!
5. Angkat tanagn saper raser kalau kedai tu boleh jual DAGING KANGAROO HALAL, jadi ayam/lamb/lembu dier pon kiter halal makan tanpa ke-cuak-an maksima!
6. Angkat tangan saper pernah mintak tengok certificate halal di kedai yg jual DAGING KANGAROO HALAL tu, untuk daging kangaroo, daging ayam, lamb atau lembu dan certificate halal untuk kedai itu sendiri!
7. Angkat tangan saper pernah makan DAGING KANGAROO HALAL di mane2 rumah senior, postgrad, local muslim atau kedai aku!
8. Angkat tangan saper takde otak!
9. Angkat kaki saper tak nak angkat tangan sebab penuh bulu ketiak!

Sekian, makaseyy, wassalam.

3 comments:

ihsan_huhu said...

die kate halal.. kl xhalal see u in akhirat...

susa2 mau investigate

Anonymous said...

saya rasa jawapan nombor empat tu tak berapa baik lah anda tulis kat sini psl saya mmg ada kenal omputeh kawin melayu yg ada restoran kat adelaide tu,betul2 kat city tu ha.dan mungkin HANYA SATU SAJA.dlm artikata lain,hint anda ni lebih kurang cam mengumpat jugak psl accurate sgt hintnya.saya ingat masa tu tahun 2002-2003.saya mkn situ psl mmg tempat tu halal dan yg keja pun anak beranak dia seme melayu.dan saya dah mkn pun satay kangaroo dia.tp sekrg saya tak taulah ada lagi tempatnya atau tak,wallahualam.saya rasa anda sebagai pemilik kedai makan must have ethical values amongst other restaurant owners,tak baik jatuh menjatuhkan org lain.apa perasaan anda kalau org lain ckp tempat makan anda x halal walaupun saya tahu halal?mesti anda pun bengang kan?fikirkanlah.kalau dia tipu kita,itu antara dia dgn Allah.mungkin anda silap psl kat adelaide sekrg pun dah bersepah org islam,x mcm dulu dulu.who knows,maybe betul halal.wallahualam

mangkuk statik said...

1.Timo kasih cik anonymous. Point yg bagus.Yer aku ngaku dan sorri aku mengumpat. Tapi kalau aku kritik pak lah ke, george bush ke, adakah itu di kira mengumpat!!.Patutkah aku berdiam diri kalau aku raser bende tu salah.

2.I admit that I have conflict of interest lam hal ni.I am bias. Aku ader kedai dan ader kemungkinan aku buat fitnah nak jatuhkan kedai lain. Tapi aku ader konflik keimanan gak lam hal ni sebab aku raser aku dah lame berdiam diri bile sebut pasal kedai ni. Jadi setiap kali aku jumpa muslim yg makan di kedai tu, hati aku gelisah dan aku hanya menbantah dalam hati jer sebab aku tak mampu/sampai hati nak buka mulut. Dan itu adelah selemah2 iman.

3.Mula2 sekali perlu aku put upfront yang banyak muslim anggap sembelihan Ozzi sebagai ahli kitab itu halal jadi tak de masalah lah kalau makan kedai tu. Settle.

4. Seconndly, ader org berpendapat cam ihsan huhu, kalau dah tulis halal toksah korek dalam2. Itu antara dier dan ALlah. Aku respek pendapat tu dan aku pon kadang2 pakai gak.Settle

5. Thirdly aku TAK DE TULIS kedai tu TAK HALAL, cuba bace betul2. Aku tak nak mengharamkan yg halal, mampus aku di akhirat nanti la. Aku cuma dengan nakalnyer imply kedai tu tak halal indirectly, kira aci ke tak aci? Muahahha. Ayam dan daging di kedai tu HUGE PROBABILITY mungkin HALAL.Tapi kangaroo tu VERY VERY SMALL PROBABILITY utk HALAL. Post blog aku ni hanya lah nak menguja pemikiran korang jer. Pikir sikit la. Contohnye no 6 ape salahnyer maser makan kat kedai tu mintak tengok certificate halal dier. Kalu ok Alhamdulillah.Kedai aku ni pon tak de sekor mintak tengok certificate halal aku. Ape nak jadi?

6. Sebenarnyer post asal ttg kedai tu adelah panjang berjela dan penuh ngan bahase kasar dan straight forward. Tapi biler aku bacer balik dan pikir panjang panjang, aku raser ramai ygt terase nanti, jadi aku ringkas kan ngan post yg ader sekarang ni la.

7. Kisah bermula biler aku stat buka kedai dan ader contact2 di kalangan halal certification body, halal butcher, halal meat supplier dan halal slaughtermen di adelaide ni. Lam borak2 tu, ader la 2-3 stori yg tak sedap di dengar la (kira mengumpat la ni).

8. Jadi aku suruh dier org buat tindakan cam saman kedai tu ker tak pon report ke ACCC (australian consumers bla2 council) under false advertisement, kalau betul2 tak puas hati. They have to it not me because of my conflict and they are the one that know the facts. Tengoklah nanti camner.

9. Kalaulah aku nak jatuhkan kedai lain, mesti la aku tibai knoddle tak pon roshan sebab kami similar modus operandi. Kedai jual kangaroo tu serve À la carte/hot food on order, dining western stle. Jadi bukan direct competitor aku la. By the way, I have NO PROBLEM with status halal knoddle or roshan sebab meat supplier aku supply dieroang gak.

10. Kalu lah ader org kater makanan kat kedai aku tak halal (dah ader org kata dah), its part of the game. I will face the accusation head-on without any fear. I don't have anything to hide.

11. In summary. Aku dah bagi opinion aku. Korang nak pakai boleh, tak nak pakai pon tak pe. Akhirat nanti kita same2 kena justify our actions.

12. Tq cik anonymous sebab bagi kritikan yg benar dan bernas. Lega sikit hati aku leh merepek panjang2 kat sini.
Wallahualam. Wassalam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails