Wednesday, September 30, 2009

4. Tabung Bantuan Perubatan Kementerian Kesihatan: Looks like gold, but taste like shit.

Salam,
...post ke 4 dalam siri Supremo Bloggo Go Extremo : 30 blog entries for 30 days challenge.
yg lepas..post 3 rompakan,
post 2 kantoi


1. Mula2 masa aku buat draft dalam kepala hotak aku pasal post kali ni, penuh dengan carut marut maki hamun. Walaupun pihak yg aku nak kutuk kali ni LAYAK untuk di maki hamun dan di sula jubor mereka, tapi aku tau, all the swearing and "fuck you" in the world, takkan merubah masalah ni secebis haram pon.

2. Di negara kita, banyak org yg tidak berkemampuan. Bila org2 yang dah already underprivileged ni di timpa musibah seperti masalah kesihatan contohnya, keadaan mereke akan bertambah teruk.

3. Hancur hati aku tiap kali bila baca pasal org dok merayu bantuan kewangan untuk diri sendiri atau lagi terharu, anak2 diaorang yg sakit. Contoh terbaru dari HMetro pasal budak ni.


4. Aku tau budak ni akan suffer penyakit Alagille syndrome tu for the rest of his life because penyakit tu malangnya tiada cure whatsoever. Personally aku harap biarlah kesengsaraan budak ini tibalah kepenghujungnya. Tapi apa salahnya kalau "somebody" tolong untuk belikan ubat2 untuk "mengurangkan" sengsara budak ni , for as long as he live, seperti medications mentioned on the wiki contohnya untuk bagik ilang gatal dan sebagainya.

5. That "somebody" adalh tak lain dan tak bukan, kerajaan BN yang kita semua tahu cukup prihatin terhadap masalah rakyatnya. Kerajaan yg berjiwa rakyat dan mempunyai pemimpin yg selalu turun bersama2 dengan masyarakat. Kerajaan yang banyak duit bersepah2 dari tol, saman speding, income tax, etc, dah tak tau nak buat apa dah, jadi diaorang decide nak join F-1.

6. Setahu aku, kerajaan BN memang sedar ttg kebongokan mereka dalam menghandle this situation. Itu pasal , seinggat2 aku, beberapa tahun yg lepas (2002 kalau tak silap aku) diaorang telah keluarkan arahan kepada pihak media untuk tidak lagi menyiarkan berita2 org meminta bantuan kewangan untuk masalah kesihatan mereka.

7. Segala aduan hendaklah di forwardkan kepada kementerian kesihatan (KK). So, pihak KK akan membuat siasatan dan memberikan keputusan samada layak atau tidak untuk menerima bantuan drpd dana yang baru di tubuhkan pada ketika itu iaitu Tabung Bantuan Perubatan (TBP).

8. WOW!! Fulamek! Cun nyer sistem. Pandai sungguh kerajaan. . Penuh ketelusan dan sistematik. Syarat2 kelayakan, cara memohon dan borang download boleh di access di website KK kat sini atau sinun. Pasti settle masalah org yg sesak takde pulus untuk mengubati anak2 mereka pasnih.

9. AIkkk!! Ehh kenaper pulak lepas 7 tahun Tabung Bantuan Perubatan (TBP) di tubuhkan, masih ade org lagi dok mintak bantuan kewangan thru' paper?......Kenapa agaknya? Nanti aku kupas in next post lain malam. Untuk yg tak sabar2, secara sinopsisnya, the tabung is shit and the system is like taik.

.......to be continued
26 post to go...

sekian, makasey , wassalam

2 comments:

ihsan_huhu said...

utk kasik bukak mata org2 yg suka komplen mcm2

org lain nk menapas pon susah

Anonymous said...

najib kot carik duit utk bini tersyg die..

btw, tibe2 dia dan bini muncul dlm ucapan slamat hari raye kat tv msia.. tak penah plak mana2 pm sblm ni ajak bini dia masuk tv skali utk buat ucapan etc.

rosmah kot ambik duit.. haha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails