Sunday, September 13, 2009

Satu analisis retrospektif yang komprehensif tentang representasi dan kebarangkalian kehadiran malam lailatul qadar di malam yang ganjil imbuhannya.

tajuk panjang sanggat...kene tulis balik kat bwah ni. Satu analisis retrospektif yang komprehensif tentang representasi dan kebarangkalian kehadiran malam lailatul qadar di malam yang ganjil imbuhannya. Satu resolusi yang revolusionari di keutarakan.

Salam.

Tazkirah ringkas dari ana, Sheikh Ensem Al-Swing BowlY, a.k.a S.E.X.Y

1. Susulan drpd post lepas, ada org kata takpe buat jahat di 10 malam terakhir ramadhan ni. "Kita buat jahat malam genap dah lah. Kan hadith kata nabi pon target lailatul qadar di malam2 yg ganjil."

2. Bagi ana itu adalh idea yang cukup bernas daripada antum yang berakal seperti unta albino yg gay.
"Limadha??...." antum akaan bertanya, atau in kelantanes,
"Why u royak like that?"

3. Pikirkanlah. Berapa pastikah antum yang malam itu malam genap atau ganjil?
Ehh, kan penyimpan moTor besar raja2 kata posa start bila, so kita kiralah start dari aritu lah kan secara logiknya.

4. Itulah pasal. Kita org melayu ni umpama tetek di bawah coli. Dok terpekung ,tidak menjengok dunia luar. Kita inggat kita sorang je Islam dalm dunia ni yg posa. Hakikatnya, setiap negara membuat pengistiharan mereke tersendiri ttg tarikh posa a.k.a 1 ramadhan dan seringkali berlaku pengumunan hari yg berlainan walaupun negara masing2 berjiran.

5. Tok sah gi jauh. Kat adeled ni pon dah masing2 buat pesen/ijtihad mrk sendiri. Yang follow mufti kat sidney ada, yang follow negara masing2 pon ada, yang tunggu mekah nyer pengumunan pon ada dan yg tunggu maner satu umum "lambat posa dan cepat raya", itulah yg di pakainya pon ada.

6. Jadi, kalau tarikh 1 ramadhan pon dah lain2, mane antum tau mane satu yg betul? Mane satu yang antum nak pakai buat pedoman malam ganjil dan genap? Amamak! Ala-mamak! Baru korang cuak...

7. Terimalah hakikatnya yang malam lailatul qadr ni macam mati. Kita tau kedua-duanya pasti akan datang. Tapi kita tak tau bila. So nak tak nak, kenalah beribadat seolah2 hari itu adalh hari ini.....iaitu NOW!

8.Hakikatnya, Nabi Muhammad S.A.W tau exactly bilakah mlm lailatul qadr. Tapi Nabi tetap buat amalan tiap2 mlm , cuma di mlm2 yg ganjil di extrakan. Ini adalah tanda kasih sayang nabi kpd kita, siap bagik hint lagi, so mudah untuk kita yg pemalas ni untuk target malam ganjil je.

9. Jadi, marilah kita bersama2 mencari mlm lailatul qadr pada bulan i........ehh bukan dah lepas dah ke? Ramai kata malam semalam, 27 ramadhan. UwAAaaaaaaaaaaaa.....Ana dok sibuk berfesbuk. Selamatlah ana berfesbuk selama 1000 bulan.

10. Inilah yg membuatkan ana terpikir, kita kenalah buat sesuatu untuk meng-yama-tarikhkan start posa dan mengenal-komprim malam lailatul qadr. Itu ana stori lain kalilah ye. Ana mau moreh.....

Kita sudahi tazkirah ringkas ana a.k.a Sheikh S.E.X.Y ini dengan surah al-asr dan tasbih kifarah.

Sekian. mekasey, wassalam.

2 comments:

ihsan_huhu said...

ade ke org buat dose kire hari?

nih dh tahap bani israel dh nih

mangkuk statik said...

huhu: Ada bro. Org yg konpius psl agama. Contohnya, baca doa selamat sebelum majlis joget atau karoke atau baca doa junub selepas berzina.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails