Wednesday, December 17, 2014

Adakah Aku Sorang Yang Nampak Team Thailand Adalah Tahi Ayam?

Salam.

Aku dah lama membuat satu kesimpulan tentang peminat2 bolasepak Malaysia. Lagi banyak diaorang tengok EPL, lagi bertambah bodoh abadi lah diaorang pasal hal-ehwal bola sepak ni.

Dah berbuih2 dah aku cakap, bola ni kau kene main, baru kau paham. Kalau kau tengok sampai pecah biji mata ke, keluar air mata darah ke, kau tetap takan paham bola nya. Sama seperti kalau kau usha awek sampai pecah biji mata dan keluar air mata darah pon, bila ada awek bogel dan ajak kau beromen, kalau kau tak pernah ber"main", akan mengelabah lah korang tak tau cemana nak mula.

Practical dan theory bukanya 100% sama.
Futsal dan bola padang bukanya sama.
Main Fifa kat PS dan main bola betul bukanya sama.

Jadi aku tak terkejut bila aku diskas pasal bola dan baca2 kat internet pasal pendapat2 so call expert pasal game Malaysia Thailand malam ni. Sebab aku tau, ramai yg dok borak pasal bola ni adalah bangang abadi.

Semua orang yg aku jumpa dan pundit2 bookies kat internet cakap thailand konfem menang lah.
Penyokong2 Malaysia yg cakap Malaysia boleh menang pon, aku tau dalam hati diaorang, "Babilah. Tolong lah menang malam ni. Thailand power siot".
Memang lah nampak cam power. Lawan team2 ayam. Lawan Philipina je kot. Puii Puii Puii!

Tapi aku, bila aku tengok last game Thailand lawan Malaysia kat Singapore aritu, serious aku terkejut gila. Aku terkejut sebab aku ingatkan team Malaysia lauk. Aku ingatkan team Thaialdn power gila sbb dengar2 macam mantap. Sekali, dalam game tu, Malaysia totally outplayed Thailand.

Malaysia conquered game gila kot. Midfield mmg Malaysia menang. Physically, pemain2 Thailand kecik2 comel2 je compare to Shukor Adan and the geng. Technical skills pemain2 Malaysia jauh lagi mantap. Shafiq Rahim selamba gelecek masuk kawasan penalti dan skor kot.

Tetapi akhirnya kita kalah jugak sebab, pertamanya chemistry between player Malaysia tak ada lagi time tu. Baru awal tournament kot. Second and most importantly, kita conceded 3 gol sebab kesalahan bodoh Afif.

Tetapi, biasa lah tu, semua org yg bangang abadi pasal boal ni hanya pandang skor. Bila diaorang tengok Thailand menang, dioarang kata, Thailand lagi power. Padalah Malaysia main lagi bagus kot. Malaysia lead dua kali kot. Kau buta ke?

Sembang banyak tak guna, tengok sendiri stats la
Kau tengok ball possession tu. Malaysia control 2/3 game kot.

Finals format adalh home and away. Jadi kesialapan bodoh2 macam Afif kita boleh tebus balik. Its more of the whole home and away performance drp once off kalah-mati game, as we have seen masa lawan Vietnam aritu.

Tapi aku suka gak bila org letak Malaysia seabagi underdog. At least player2 kita tak turun main dgn kerek dan last2 kene ajar oleh Thailand.

So what Malaysia must do is main macam diaorang lawan Vietnam aritu la. Main dgn hunger. Menang semua bola. Pressure semua bola. Pressure high. Defender Thailand tak pernah di tested lawan tema power lagi tu. Midfielder diaorang kecik2 kot. Boleh makannya.

But off course team Thailand dah usha game Malaysia lawan Vietnam aritu. Jadi manalah kita tahu apakah tektik diaorang malam ni kang. In the end, its a chess game between Dollah Salleh dan coach Thailand.
Semat natang ni masa muda2 dulu. Haha

Tapi aku memberikan kepercayaan sepenuhnya kpd Dollah. Kerana bagi aku man of the match lawan Vietam aritu adlah Dollah. Taktik dia yg berkesan. Line-up dia yang menjadi.

So good luck Dollah. Good luck Malaysia.
Menang kalah kami akan tetap support Malaysia.

Sekian, mekasey, wassalam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails