Saturday, March 3, 2012

Pusat Pemulihan Dara

Salam,

1. Kekadang aku rasa kedai aku ni macam Pusat Pemulihan Dara. Aku rasa hampir kesemua pekerja2 aweks aku masa mula2 kerja dulu kantoi kat dapur. Anak dara hapa ni! Terpaksa aku ajar satu-satu anak2 dara ni!

2. Tapi standard lah kan dara2 zaman sekarang ni boleh kata majoriti tak reti dok dapur. Skang ni banyak anak2 dara yang kuat ngaji sampai masuk sekolah asrama, universiti etc, so bila masa nak dok rumah? Kalu pergi oversea, baguslah sikit sebab dah "terpaksa" memasak 3-4 tahun. Tapi kalau stadi local, semua orang makan kedai la.

3. Iklan: Oleh itu kawinlah dengan awek2 yg grad obersea!!!

4. Kita toksah citer pasal masak. Dalam bab2 basic dapur pon kebanyakan anak2 dara ni hancus. Nak buat air tak reti, nak potong bawang mengigil, nak potong kubis kene bukak utube, nak masak nasi pon berpeluh2. Potong daging, kerat ayam, siang ikan? Fail. Fail.Fail!

5. Diaorang ni lah yang bila dah kawin nanti bakal mengunakan script di bawah bila gi beli ayam, daging dan ikan.
"Bang tolong siang ikan/ayam tu skali boleh?" .....sambil buat muka "wanita berkareer" yg terlalu bizi utk siang-menyiang ni. Padahal tak reti! Ciss..

6. Tapi seriusly, aku tak blame anak2 dara ni langsung. Bagi aku the blame is totally on their parents. Mak bapak sepatutnya have foreseen this problem and ajar anak2 dara diaorang skill2 dapur ni awal2 lagi.

7. Takkan bila anak kau nak kawin baru nak ajar memasak kot? Tak malu ke ngkorang bila anak dara kau tak reti masak, buat air etc? Bila kawin kau nak letar hantaran tinggi2 jer. Tapi anak2 dara ngkorang fail! Hanyalah pandai beromen dan beranak jer. Apa jadi bila dia dah kerepot? Suami nak romen tak selera, nak beranak pon tak boleh dah.

8. Takkan taim tu pon nak pakai maid. Baik suami kau rembat je maid tu. Masak boleh, ehem boleh, beranak boleh.

9. Kalau sekiranya2 anak2 dara ngkorang liat nak ke dapur, sebat je diaorang. Kalau anak2 dara ngkorang ter-"over eksaited" buat dessert jer manjang, kau sumbat2 lubang hidung diaorang dengan cupcake, cheesecake, macaroon dan banana caramel tart tu. Hengat laki kau boleh kenyang makan dessert je ker sampai ke tua?



>
Haaaaa! Tau takpe! Ni lah anak dara contoh. Pisau tu tak tajam. Pisau tu pisau potong agar2. Harga hantaran dia nanti, aku kira cincai2 starting 500k cukupla. Tak elok jual anak.

10. Hamboi. Panjang plak makcik ni berleter hari ni kan? Fuhh...angin PMS ni. Haha Tapi aku serius ni wey, aku pernah jumpa awek yang tak kenal mana satu gula dan garam, blend tak boh air, tak pernah potong kubis/capsicum/timun/tembikai/sotong SEUMUR HIDUP dan paling best tanya aku "Bang Hensem. Camner kita nak masukkan sos yang hitam pekat manis tu dalam onde2 ni?
Gambar hiasan .............!!!

11. Oleh itu apabila anak2 dara yang punah ini datang kerja di kedai aku, aku plak yang jadi concern terlebih! Aku akan cuba sedaya upaya nak kasi diaorang biasa kerja dapur. Cuci pinggan, lap meja, potong sayur, daging, sotong etc. Dan juga buat air teh, milo, nescafe etc.

12. So aku akan pastikan alumni2 Swinging Bowl akan kembali ke Malaysia dengan skill2 dapur yang berguna dan tak berguna seperti kupas 60 bijik telur under 5 minit, kupas seguni bawang dalam 15 minit, masak 5 roti canai in 10 minit, siang 5kg sotong in 15 min dan teh tarik segelas under 2 mins.

12. Tapi bab masak2 sorry lah. Aku boleh kasi resepi, tapi aku tetap masak sendiri jer sebab air tangan aku power! hahaha.

13. Jadi kepada pekerja2 wanita aku, aku bukanlah hanya seorang bos lelaki terhensem they will have in their entire life. Aku juga sebenarnya merupakan ibu kepada mereka. Oleh itu, sayangilah aku seperti korang sayang ibu2 korang. Oleh itu, meh sini cium ibu skit!

Sekian, mekaseh, wassalam.

8 comments:

hime s said...

aku rasa bilangan aku kupas bawang cucuk satay buat teh tarik kat kedai ko selama setahun melebihi bilangan aku buat mende2 tu sejak balik mesia 2 tahun setengah yang lalu...

Jemz said...

hah..betul

M said...

masa i berdara dulu mmg taktau masak..so once married early years kena cover handicap ini dengan byk beromen dan buat anak..and the trick is to learn fr MIL coz cara pemakanan hub cld be different and pikap skill fast and prektis makes perfect..

u can bottled ur air tgn power tu and sell la..hahaha

mangkuk statik said...

N: kau dah balik malaysia 2 tahun setengah dah ker? Demm kau dah tua! Haha

Jemz: mmg la betul! haha

Marissa: Ya. Generally org2 pempuan mmg dah ada instinct utk masak. Bile blajar tu cepat je pikap.
hmm...aku baca ayat awal2 tu a few times to understand whether u masih dara ke tak sewaktu kawin (knowing yr blog yg brutal!). Hahaha.

Anonymous said...

huhu reality to admit...wp 12 tahun dok asrama tapi i terpaksa pandai masak after spm..mak ayah sibuk kat bendang so hentam saja tapi sebab minat kot ..sentiasa cari idea baru memasak esp bila dah ada anak berderet....

x payh masuk asrama atau u untuk x pnadai msk...bebudak yg x pandai pun ada yg x reti buat keja umah ni...dah tua anak besa pun masih malas...eg...my collegue...my ipar mmg malas dpt laki baik punya x pe la.....depa tak tau impak ...nanntii...tunggu..

M said...

ish jgn la judge a person by its blog.. of coz la i berdara masa tu hahaha..

blog i mana brutal bro..agak sopan santun apa..:P

mangkuk statik said...

anon: Sokong. Byk dara skang ni di manjakan or pemalas. Dia orang tak sedar kalau reti masak/baut kerja rumah, tua2 nanti, laki menten sayang. Hahaha. Sungguh.

Marissa: Mmg blog kau sopan santun. Aku rasa kau sungguh layak untuk apply menjadi penulis kolumnis Harakah. Silakan.

Zinedine Zaiddin said...

macam lahabau kelakor post hang ni...hahahaha

misleading title is misleading..wakaka

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails