Monday, August 3, 2009

Mengapakah berita2 di Australia bodoh macam cipan? Kesian cipan tak pasal2 jadi ikon atau mascot kebodohan? Apa salahku kata si cipan!!

Salam,

1. Maafkan daku cipan.

2. Berita Ozzy ni bodoh! Sudah tiada di dalm memoriku bila last sekali aku tengok warta berita ozzy. Last sekali aku tengok berita adalh kira-kira 3 bulan lepas......di Malaysia.......sebab nak usha pembaca berita mana yg cun. Yes, berita maikel jekson ninggal pon aku denagr dlm radio dan bca internet je. Malas aku tengok Tv. Tak de bertambah ilmu aku sikit pon compare to the knowledge from wiki. Me laiki wiki!!

3. Kalaulah aku rajin, lepas baca BH, Utusan, metro, kosmo dan star, baru lah aku bukak goggle news Australia. Usha2 headline je. Berita2 tu tak payah baca. Aku tau dah ceritanya.

4. Seriesly, berita ozzy sudah tidak mengujakan aku. Isu2 yg sama sejak zaman pak kadok dok ulang2 sampai muntah2 aku dok baca. Pasal tax ni naik, tax ni turun, skandal politician (sekadar taik idung compare to malaysia), penyalahgunaan wang kerajaan (wang yg di songlap oleh mane2 politician malaysia yg glamer (tak leh sebut nanti abang ISA panggil aku) lagi banyak dari wang yg di songlap ozzy sejak azali hingga ke tahun 2034), bank interest turun/naik, bank fees, pooty, pooty, pooty, pooty, pooty.

5. Seriesly, kalau aku tak follow berita ozzy ni, besok aku takkan mampus iA, tahun depan pon tak iA, next year pon tak iA, next next year pon tak iA. Isu2 kat ozzy ni samada tak effect aku ataupun kalau effect aku pon takde ape aku boleh buat. Aku bukannya boleh ngundi kat sini pon. Tapi tak kisah pon. Biasanya omputih ni bila buat keputusan tu, biasanya waras dan cun je. Depa tak buat kerje gila macam orang malaysia!!

6. Cuba kau buat donno dengan berita malaysia. Bila kau balik malaysia nanti baru, ehh!! sejak bila ade smart passport, my Kad, Touch n Go, LCCT, PPSMI, HENSEM GILE AZAM, PKPLN, 1Malaysia, SPRM, Puteri UMNO dan mana pegi Islam Hadhari, 4U2C dan Sammy Vellu?". Silap aribulan celik mata besok, PM kita bukan org bumiputra dah. Baru korang terkincit.

7. Isu2 di ozzy ni isu2 lekeh. Tenggok la headline the advertiser arini "Dead Sea" pasal air takde. Cerita lain? Ute-gate? Kyle Sandilands kene buang? Fatal $10 dare? Babysitter bunuh toddler? Pooty pooty pooty pooty! WOW!! Babi gila lagi best!

8. Tenggok headline Malaysia. ISA, bodek bini gedempol, keris kontot membodek, teater pon sempat bodek, 1Malaysia, 1Malaysia, 1Malaysia, 1Malaysia, 1Malaysia, 1Malaysia, hadhari...ehh silap 1Malaysia, 1Malaysia, 1Malaysia. ehh macam boring gak kan?

9. Tapi sebenarnya, disebalik racun2 otak yang ditaburkan wartawan2 pembodek, banyak berita2 hal ehwal rakyat yg dilaporkan mcam kes buang anak, rogol, rempit, ragut dan sebagainya.

10. Tapi di ozzy ni lain la plak storinya. The Australian je yg betul2 paper national. Lain 2 state memapunyai paper2 mereka tersendiri sebab assobiyyah kenegerian mereka, masyaAllah lagi hebat dari kami ore2 kelate.. Malangnya bagi kita di South Ozzy ni, kita dapat "The Advertiser" sahaja.

11. Aku tak tau la samada korang perasan dak, bila korang belek2 Advertiser tu, berapa banyak kandungan akbar tu adalh "berita" sebenarnya? "Berita" tu maksud aku adalh bende yg berlaku semalam yang relevan dan penting untuk di laporkan kepada umum secepat mungkin. Kalau kau tolak world news section yg ada 2 pages tu, aku rasa mungkin 5 % je adah berita dan 80% drp berita tu adalh pasal pooty.

12. Yang lain2 adalh crap rencana/article pasal sapekejadah kene kanser la, kommunity isu pekebende lah, hero mane yg selamatkan anak kucing terbakar la, etc yg klau report ari ni ke, besok, tulat, tungging ke, takde ape beza pon. Contohnya cuba tenggok headline mukadepan arini. Punya la loser. Pasal "Dead Sea" ni tahun depan report pon tak pe.

13. Dan banyak "rencana2/article2" yang di muatkan di dalm Advertiser ni adalh barang2 recycled dari konco2 suratkabar lain yg turut di punyai oleh Rupert Murdoch. Aku pernah pegi melben dan baca paper sana, pastu biler aku balik adelded, aku jumpa artickle yg sama sebijik sebijon di tempel dalam Advertiser. Malu la sikit bro..

14. Masa aku muda2 dulu (last week), masa flight from adeled-KL aku pernah terdengar sorang mamat malaysia ni yg perasan mat salleh habis la, dok baca advertiser sambil borak2 ngan mat salleh seblah dia yg dok baca NST kot. Diaorang ni bukan kawan-kawan, masing2 stranger. Sekali dia cakap ke mat salleh tu
"I like the Advertiserrr. It is the best paperrr in the worlddd!"
mat salleh tu jawap
" ohh reallyy..hmmm"
That's the last sentence I heard from them that night.

15. Even mat salleh pon tau Advertiser is shit. Sorang mat salleh pernah britau kawan aku, "Advertiser is only slightly better than toilet paper". Occasionally u can read it, but most of the time just wipe your ass with it.

16. But like I said. Mat salleh ni pandai dan waras. Depa tak gi ngamuk tunjuk perasaan nak paper lagi classy dari "the tiser" pon. Sebab depa tau depa tak de berita best pon. So what better ways to report shitty news if not from a shitty newspaper?

Sekian, mekasih, wassalam

6 comments:

verarak vendung velabu said...

Tau takpe. Tapi kalo tgk berite kat tivi oz lagi ridiculous. Pasal orang tanak pindah rumah lah pastu tumbuk2, pastu pasal harga frozen seafood tu patut dikurangkan sebab net weight bukan 100%, sebab campur berat ais tu..

langsung tak segempak berita mesia spashly metro.

maer wan said...

bro, aku rasa, kadang2, berita cipan tuh la yang lebih hampir depan dengan keadaan sebenar di sini.

What I mean is that, since diaorg nih dah lebey maju (dah pegang status developed country), they can focus more on issues yang kita rasa trivial. lagipun, sebab almost every house ada internet, org dia layan internet je, lagi up-to-date news nya.. dan sebab negara diaorg besar, boleh la fokus ikut negeri je.. bukan asobiyah..

papers malaysia pulak, sebab sebuah negara membangun (developing), takde masa nak fokus kat benda2 yang kita rasa kecik. terpaksa la fokus benda2 nasional, ataupun yang membodek. lagipun, berapa percent sgt sebenarnya malaysian yang boleh access internet daily, dan berapa percent pulak yang use it to wiki atau cari news/knowledge? dan kalau nak buat berita pasal negeri masing2, berapa kerat sangat jualan nanti?

BUT, mcmanapun, setiap papers ada specialty nya. satu point yang aku suka suratkabar omputih nih, bila dia fokus isu kecik, dia ada jugak ruang daily tentang struggle org2 marhaen yang berjaya. boleh jugak jadikan contoh, atau amek pengajaran.

suratkabar mesia pulak? balik2 rogol dan rempit! ataupun isu suami org curang bila keje jauh2! macam nak brainwash org je to join those people??! apa malaysia takde contoh ibu tunggal yang berjaya ke? tak cukup contoh OKU yang lebey upaya dari mat rempit ke to be put forward? atau takde ke suami yang duduk jauh but berjaya jaga rumahtangga? so, kalau dah hari2 kepala kena tapau pasal isu nih, bila masa la org mesia nak terbukak otak pikir pasal benda positif? budak belajar2 mati2 dan score pun jangan harap la keluar suratkhabar! unless kalau bapak kau petani/nelayan! atau adik-beradik kau 10 orang!

macam daily brainwash la. macam tv mesia, balik2 rancangan jadi penyanyi: akademi fulusia la, malaysian bedol la, one in a biliyyun la.. tak jana otak langsung!

tapi yang aku rasa paling bangangnya akhbar dari negara kita ialah: bila la nak letak ruangan belajar bahasa asing untuk Melayu? kurang2 dapat jugak kita faham apa yang 'orang lain' tu cakap. rojak2 pun, satu hari nanti, dapat jugak we breach into their bussiness network..

but yg ada? besides rogol, rempit, curang, balik2 bodek dan isu artis! pedulik hapa aku?! bukannya kalau sah memey khalwat, tol akan turun..?

sori ah emo.. aku dah lama tegur/email Utusan/Berita pasal nih. but no responds. masih takuk lama..

hampeh!

Dr. Bentara said...

Terima kasih kerana menerima saranan gua untuk ulas bab hal dalaman Australia.

Berita2 macam tu menunjukkan keadaan negara tersebut. Politik dah maju. So takde la 24 jam politik. Pening.

ihsan_huhu said...

1. ade je the australian kat kedai or kat uni, sll je aku bace kat library dlu2. tp sbb die terlalu serius so mls nk bace, bace headline je dh ckop. bace lebey2 bkn ko leh wat pape pon.

2. sbb tuh ade classification, surat kabar vs tabloid. tabloid tuh mcm metro, so advertiser tuh tahap2 metro gk r tp taraf tinggi sket. so mamat mesian yg loser yg ckp the advertiser tuh the best npk sgt suke layan cite hantu dan awek2 gedik metro

3. kl berita tv plak, sape2 yg minat isu luar negare tgk la sbs, die akan start dgn berita luar negara n isu2 mcm palestin, iraq etc, n kl nk tgk psl local news, ape yg jadik kat adelaide nih tgk r berite channel 7,9 ke 10, kl lagi sangap nk tau perkembangan pasukan bola paradise fc ke aktiviti kelab mengait cambeltown ke leh r tgk ch34 tuh..

4. tp sape2 yg ckp the advertiser xbes tuh, itu mmg sudah xbtol. aku mmg layan gk bace advertiser hari2, sbb mungkin dr kat mesia pon aku dok bace 2-3 sotkaba hari2, n mungkin bahase die lebih applicable utk daily conversation, harge lebih murah ($20 utk setaun langgan kat uni), ade byk local advertisement (carik kje ke, nk bli mesin rumput ke)satu ag, cbe r masuk adelaidenow.com.au tuh, bukak gallery tgk...

top 100 sexiest women
miranda kerr photo gallery


so azam, ko mmg ckop explore ag hahahahah

maer wan said...

hehe.. best giler komen kau, wahai saudara huhu..

:)

aku setuju 100%, especially bab channel 34 tuh..

tapi, takde la sampai nak kata Advertiser tuh the best. Aku rasa, mamat yang cakap macam tuh dalam flight tuh saja suck-up a.k.a. bodek to mat salleh, kot? atau pun, dia tuh 'banana': yellow outside, white inside. (ie. kulit luar Asian, but jiwa mat salleh abes)..

hehe..

ihsan_huhu said...

nih sure ko layan GNW arituh nih hahaha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails