Tuesday, December 29, 2009

1Jamban 1Malaysia

Salam,
......WARNING: sesapa yg geli gleman, sila belah sekarang.

1. Inilah 1Jamban 1Malaysia. Ia adalah cetusan ilham seseorang yg bakal menerima anugerah "Tokoh Maal 1Malaysia 2010"

2. Sekali imbas, 1Jamban 1Malaysia ni macam jamban2 biasa di malaysia. Ada mangkuk tandas, ada pili air dan lantainya banjir. Tiada keistimewaanya pon.

3. Akan tetapi, dari kacamata aku, seorang yg kukuh terpahat konsep 1Malaysia di sanubarinya, jamban ini adalah jamban keramat 1Malaysia.

4. Kegeniusan architect 1Jamban 1Malaysia ini terletak pada paritnya yg betul2 terletak di depan mata anda. Ia di kenali juga sebagai 1Parit. Ya. 1PArit yang menyalurkan air daripda setiap kubikel mengikut arah downstream dan terus masuk lubang keluar di muara parit tersebut.

5. Jadi najis2 degil yg masih bertempek di buntut anda, apabila di basuh dgn pili air, akan mengalir downstream, dari kubikel ke kubikel, untuk tatapan jasmani dan rohani setiap insan pengguna 1Jamban 1Malaysia ini. Inilah roh 1Malaysia. Taik anda, di kongsi tonton bersama, tak kira darjat atau bangsa. Hidup Najib!!!

6.Sungguh mengasyikkan dan menghiburkan sewaktu menunggu peneranan taik anda yg seterusnya. Ingin ku peluk erat org sebelah upstreamku kerana budinya dalam menghiburkan ku di situ. Andalah pengamal 1Malaysia sejati. Syabas!

7. Parit itu sebenarnya boleh di tutup senang2 sebenarnya. Tapi tidak!! Itu adalh dakyah pembangkang yg cuba menyesatkan anda. Kotorlah konon. Lagi Islamik lah konon! Taik anda dan taik saya, hendaklah di jadikan tontonan umum, kerana itulah petunjuk, 1Malaysia itu "transparent". Tiada yg ingin di sembunyikan.

8. Kadang2, apabila taik2 yg telah terlerai dari lubang buntut anda hanyut downstream, adakalanya, ia terlalu besar, berat atau melekit, jadi taik anda tersangkut di 1Parit tersebut. Istilah teknikalnya ialah, taik anda telah "1Transit" di kubikel downstream.

9. Akan tetapi, janganlah anda sekali2 lupa. Inikan 1Jamban 1Malaysia. Semangat yg di pupuk oleh barisan kepimpinan kita yg di ketuai oleh Datin Rosmah dan Timbalannya Ajib, adalah amalan praktikal harian di sini.
kami hanya menggunakan satu jari.....senang masuk rekahan2...

10. Jgn risau. Taik anda yg tersangkut tu, akan di bantu penghijrahannya oleh pengguna2 kubikel2 downstream itu dengan pancutan2 air pili mereka. Inilah semangat kerjasama, setiakawan dan gotong royong yg merupakan teras di dlam dalam konsep 1Malaysia.

Yang berat sama di pikul, yang ringan sama di jinjing, yang melekit sama dijirusi.

11. Tahniah kawan, kerana telah mengzahirkan gagasan 1Malaysia dalam bentuk yg unik sebegini. Jasamu akan di kenang zaman dan wajahmu akan di ukirkan di duit siling 30 sen nanti.

1Malaysia. Rakyat di dahulukan
(berak di kubikel upstream), Kelawasan di utamakan.

Sekain Mekasey Wassalam

7 comments:

Lutfie said...

aku memang xde feel langsung nak berak kat toilet2 public kat melesia ni.seriusly.aku rela tahan berak dari berak kat toilet public melesia

mangkuk statik said...

bagik aku feel ke tak de feel ke, apabila taik dah feeling nak menerobosi benteng duburku, mana2 pon jalan.!!
Tapi mmg sebelum berak tu aku check dulu, ade ke tidak air ke tisu ke. Pernah aku berak2, pastu tadak air. Sialan!!!

ihsan_huhu said...

dem r public toilet mesia kne bayar

Al-Guz said...

Aku suka kau. Aku suka 1jamban 1parit and paling digemari 1Malaysia. Semuanya yg kotor dikongsi. Yg bersih dorang je yg rasa.

mangkuk statik said...

hhu: kalau bayar, jamban cun melecun takpe. Ni mangkuk tandas berdaki pon mau charge!!

al guz: berterima kasih lah kpd Rosmah, kerana telah melonjakkan M'sia ke mata dunia

Anonymous said...

try pegi toilet kt tingkat atas the garden.bapak ah RM5 sekali masuk.agaknya dia siap tlg basuh berak kau kot

astro

Anonymous said...

Tandasnye Najib nye idea eh? Jd kalau kate taiknye kau nye idea ok?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails