Wednesday, December 9, 2009

Awek malang: KB Mall stunt-show and Breast Inspector

Salam,

1. Few days ago, ada awek tingkatan 5 ni rempuh dinding parking lot tingkat 3 di KB Mall

dan terus jatuh tengah2 escalator

terus ke tingkat bawah. 3 tinggkat tu bro!!
Stunt man pon tak berani buat ginni....

2. Malangnya, 2 org budak pompuan yg dok atas escalator mati dan sorang lagi cedera parah. Drebar dia cedera ringan shj.

3. Aku tak nak komen apa2 pasal kenape dinding parking tu tak di steel reinforce kerana mmg ada danger di rempuh kereta.

4. Walaupun aku gatal tangan nak kutuk "the female driver", tapi dalam kes ni memang dia TAK BERSALAH langsung! Dia mmg tak tau bawak keta. Abang "angkat" dia yg suruh dia jadi drebar masa dia nak jump start keta dia yg mampus.

Ni la punca kete dia mampus kot. Speaker besar gaban!! Mane tak abis bateri.

5. Awek tu telah mengikut arahan "abang angkat" dia sebigik-sebijik iaitu "masuk gear, lepas clutch dan tekan minyak KUAT2". Malangnya abang tu tak bagik arahan nak buat apa lepas kerete dah bole start. Contohnya, " Masuk gear neutral dan TEKAN BREKK" sebelum kau langar dinding depan tu.

6. Abang angkat dia , 27 yo, bole lah di katakan agak mangkuk gak dalm kes ni. Pertamanya, kenape lah dia lari lepas eksiden tuh? Tak nak check ke adik "angkat" (gerenti awek dia ataupun ada ati nak buat awek dia lah ni) dia hidup ke mati? Langsung tak macho! Kenape plak nak lari? Bukannya buat salah pon.

7. Keduanya, bukankah kau parking kat atas bumbung. Ape susah2 nak suruh budak pompuan tu jadi drebar masa kau tolak? Brader. Lu tolak lah ke jln turun ke bawah tuh, pastu lu lompat masuk la, jumps start sendiri la masa kete kau dok meluncur ke bawah tuh. Sorang je sudah bisa bikin. Tapi nak buat camne lah kan. Malang tak berbau. Mungkin aku pon akan buat kesilapan bodo gini satu ari nanti. Mintak jauh! Amin.

8. Tapi bila aku tengok gamba ni memang la aku tepuk dahi. Ni adalh awek drebar keta tadi.

Mamat-mamat 2 ekor yg dok "menjamah" awek ni doktor ke attenden ambulan? Bedasarkan kehadiran mereka di lokasi, dah sah2 diaorg ni org ambulan dan bukannya doktor. Mana ada doktor Msia naik ambulan treat pt kat lokasi eksiden. Doktor m'sia terlampau bizi kerje dan dok kira duit kot!!

9. Gamba ni agak pelik siol. Aku dulukan budak medik. So aku dah buat ntah brapa banyak first aid course, follow panjat masuk ambulance ronda2 Adeled dan aku dah lepak kat emergency room RAH, QEH, WCH dan Lylle Mac. Walaupun aku fail medik, tapi aku tak fail subjek first aid!

10. So, "apeke-menatang-haram-jadah" mamat-mamat dua ekor tu tgh dok buat ni?

Pertamanya: Awek tu baru lepas eksiden, kau nak pegang dada dia buat apa? Bonjol kat dada dia tu bukannya bengkak sebab eksiden brader. Itu namenyer tetek!

Keduanya:
Kau sandarkan badan awek tuh kat kaki dan kepala awek tu kat peler attendent ambulance pkai seluar ijau tuh buat ape? Mamat tu volunteer bagik kaki/peler dia ke? Kau nampak dak dinding dalam dua jengkal je dari brader seluar ijau tuh (seluar sepital ni). Tak boleh ke kalau kau sandarkan awek tu kat dinding tu masa kau check dia?

11. Correct procedure masa lepas trauma, especially head trauma macam dalm kes ni, ialah "complete immobilization" of the head and neck, ie biar mangsa terlentang atas lantai je gitu. Pastu kau pakaikan neck brace dan transfer onto a stretcher with minimal movement. So spine patient tak gerak2. Lepas sampai sepital dan xray kata tulang blakang orait, baru patient tu bioleh di gerakkan ikut suka kau.
Ni la cara yg betul.....Tau pon buat!

12. The danger is kalau tak ikut procedure ni, kotnya tulang tengkuk (cervical) dia patah, bila patient tu bergerak, spinal cord dia boleh get injured, so boleh jadi lumpuh!

13. So aku tak tau la plak, sejak bila kau boleh abaikan protocol tersebut dan hanya letak kepala mangsa kat celah2 peha kau dan lapik kepala dia ngan peler kau. Adakah sebab dia ni "gewe", sebab tu kau buat camtu? Kalau lah mangsa ialah fatty makcik, boleh tercabut lutut kau nak sapport dia doh!

14. Mungkin ni adlah the latest protocol untuk patient with head injury kot. Mungkin gak, aku tak tau sebab aku dah lama tak update ilmu first aid aku kot. Tapi yg pastinya, aku takkan buat camtu. Sebab kalau kepala awek tu bersandar kat peler aku, kompirm dia takkan dapt sandaran yg empuk nyer.

Sekian, mekasey, wassalam.

4 comments:

ihsan_huhu said...

protocol baru. chest n neck injury kne elevate camtuh. aku pon agak konfius. mase 1st time aku wat senior 1st aid course dlu xckp camtuh, yg baru nyer kne kasik duduk camtuh kl buleh.

tuh blom teknik2 CPR bape kali tukar dh

mangkuk statik said...

Ye ke? Kene elevate 45degree mcam cardiac examination ke?
Why? Ape reason? Selepas ke sebelom boh neck brace?
Aku ada gak was2 yg ni adalh new teknik.
CPR tu kau tukar la camner pon,takde pekdah. Cuba kau tanye instruktor tuh, how efficent is CPR to prevent death in life threatening situation? Jawapannya, unless kau buat CPR kat sepital itself, ataupon kau boleh sampai sepital lam masa 5 minit gitu, baru CPR is helpful.
Selain drpd tuh, saja buat "show" seolah2 boleh tolong prolong life.

GheySA said...

staff ambulans mmg pantas dalam hal2 macam ni. kadar kecederaan melibatkan gadis-gadis dilaporkan meningkat. lol

Al-Guz said...

aku nk jadik budak la kalo cmni...best siol protocol nih

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails