Monday, January 11, 2010

TV will rot your brain !!!!!!

Salam,

1. Sejak balik dari Malaya ni, aku maleh sungguh nak apdate blog. Idea ada selonggok, tapi motivasi = hampeh.

2. Aku hampir tiap2 malam, dok pecah kapla qadha tengok movie2 yg aku dok ripped dan dload selam ni. Dulu tak bley tgk sebab takde masa sebab kene layan anak bini. So sekrang gua balas dendam.

3. Weekend arituh aku tak tido lebih dari 24 jam dok layan movie. Trus biol jap aku.

4. Teringat aku kat kata2 bapak aku masa aku kecik2 dulu...
.." Jangan tengok TV lama-lama, nanti jadi bengong!"

5. Oleh sebab itu aku tak tengok movie kat TV aku langsung. Aku tengok kat komputer je.

6. Abis movie, aku baca berita malaysia, UK, US, Ozi, pastu movie balik, pastu game, pastu movie, pastu fesbuk. Tiap kali aku nak pengsan je, mesti dekat2 taim solat. Setan betul. So aku paksa diri berjaga tunggu masuk waktu dengan.......tengok MORE movie.

7. Mat Salleh pon percaya, tengok TV lama2, boleh jadi bengong. Ada Website (click cinnih), siap buat ringkasan lagi ttg keburukan TV. Bukan setakat jadi bengong, anak kau boleh jadi lagi gemuk, anak kau kuat komplen nak beli berang baru, anak kau bole dapat ADHD, anak kau tak interact ngan community, anak kau expose to murder and violance, anak kau akan jadi ganeh tua2 nanti, anak kau tengok sexual stuff dan boleh dapat long term effect nanti.

8. Jahat sungguh TV ni rupanya. Nasib baik semua kesan2 buruk tuh boleh berlaku kat anak aku je. Kat aku, seorang yg dewasa ni tak dapat ape2 pon. So aku pon truskan usaha murni aku untuk menonton TV tanpa rasa bersalah. Usaha tangga kejayaan.

9. Tapi ada org kata TV ni elok plak untuk budak2. " Does Television Rot Your Brain? New evidence from the Coleman study". Gentzkow, Shapiro 2006. Nama Yahudi sial. Ntah2 Speilberg punye sepupu sepapat. Apa dia raban aku maleh baca. Seperti student melayu yg sejati, aku hanya baca abstract dan conclusion dan buat2 paham je.
ermmmm.....journalll!!!!

10. So what do I think? Well, aku rasa TV ni macam kehenseman aku lah kan. Ada kebaikanya dan ada keburukanya. Budak2 kecik, kalau kita jaga cerite yg dia tengok, diaorang boleh cepat belajar. Sekejap je boleh pikap cakap berabuk mcam mat salleh, kenal ABC atau membaca. Tapi itu semua kalau tenggok Sesame street, Dora atau PlaySkool gitu.

11. Tapi kalau tenggok Hi-5 ke gitu, jgn terkejut kalau one day anak kau mintak belikan skirt pendek sejengkal setengah dari gua hikmat dan bapaknya pulak sibuk carik awek cun blonde yg pakai skirt pendek sejengkal setengah dari gua hikmat pulak!
i lav U tuuuu!!!!
Barisan depan konsert2 mereka di penuhi oleh bapak2 orang dan orang2 lelaki yg tiada anak pon. Sungguh misteri.....

12. Game dan internet pon same cerite. Pepandai korang lah gunakannya. Kalau korang abused the media, don't shoot the messenger......ermm..don't shoot the TV, Comp or game console lah kan. Bagik je kat aku. Akan ku terima dengan hati yg berat...........seberat helium!

13. Pepehal pon, aku still setuju ngan bapak aku. Kalau kau dok elok2 tenggok cerite yg baik2 je kat TV, hanya usha ceramah Dr Asri je kat u-tube, hanya usha fesbuk sahabat seusrah je, hanya dengar Raihan je kat ipod, hanya main game RTS je sebab kau bajet nak jadi panglima Islam one day sewaktu membebaskan Palestine drp rejim Zionist, ......kau try buat semua tuh 24/7. Meh sini aku nak tenggok.
Cukup seminggu, kompirm kau jalan pon dah mereng!

14. Oleh itu, jom kita main BOLAAAAA!!!...Woi bola woi...Dok terperap kat rumah buek apo tu jang!!

Sekian, Mekasey, Wassalam.

2 comments:

ihsan_huhu said...

bini xdek kjp tros lyn muvi2 sp 24 jam tros wow!

ps: bola tuh ape? mcm lm xdgr je. baik tgk tv

mangkuk statik said...

huhu: Biasanya aku buat seks selama 24 jam terus.
Lupakanlah bola itu wahai ihsan. Kerana kau hanya boleh bermain di dalam mimpimu sahaja sejak dua menjak kau jadi OKU nih!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails