Sunday, November 29, 2009

PART 2: Penentuan Tarikh Raya/Posa: Antara Akal Dan Sunnah

Nak usha kuih bulan ...senang

nak usha anak bulan.....juling bijik mata pon belum tentu nampak.
Salam,
First part di SINI.

1. Aku sebenarnya dah lama dah dok pikir pasal Muslim Date-Line tuh. Aku juga memanglah sedar bahawasanya sunnah untuk menentukan posa dan raya ialah dengan tengok anak bulan/hilal di tempat masing2. (sila rujuk bahagian komen di first part untuk baca hadith tersebut. Tq Alip Al-Turkistani)

2. Tapi aku telah justify dgn logik akal aku, bahawasanya Rasullulah suruh buat gitu sebab itulah kaedah yg terbaik pada waktu tersebut.. Rasullulah suruh buat gitu sebab dia tahu bila Islam berkembang geographically, maka susahlah untuk mengkomunicate anatara satu region with another.

3. Zaman tu bukanya ada TV, Radio, Internet, mobile phone untuk menyebarkan tarikh posa/raya di Mekah untuk ikutan semua ummat Islam. Nak antar utusan bekuda dari Mekah ke Algeria atau Pakistan bukannya dekat doh! So paling senang ialah masing2 tengok anak bulan di region mereke sendirti.

4. So secara logiknya sekarang bila kita dah maju, sepatutnya kita boleh koordinate waktu raya /posa kita supaya sama satu dunia. Aku harap korang sedar, bahawasanya anak bulan ni bukan kene tengok 2 kali setahun je. Kene tengok tiap2 bulan untuk menetukan bila start bulan Islam.

5. Jadi bila negara masing2 start bulan Islam pada hari yg lain, adalah agak kelakar bila katakan Malaysia pada hari ni ialah 11 Zulhijjah tapi Filipina katakanlah 10 Zulhijjah, walaupun Filip dok sebelah timur kita! Bagaimanakah pulak nak set tarikh meeting internationally kalau tarikh masing2 ialah lain. Jadi penyudahnya bulan Islam menjadi tidak praktikal dan hanyalah relevan untuk tau bila posa, raya, puasa sunat, hari haram posa dan lain2 hal keagamaan semata2.

6. Tapi Chop! Ini semua adalh drp "logik" akal aku semata2. So, firstly logik akal ini boleh di pengaruhi oleh syaitan, dan setan mungkin telah mempergunakan aku untuk meng-was2 kan korang semua dgn buat bidaah Muslim Date-Line. Secondly, logik akal ini di batasi oleh ilmu yg ada pada aku sahaja. Banyak pasal falak ni aku masih jahil. Nak stadi malas. So mungkin aku telah ter-error di situ.

7. Thirdly and most importantly, akal kita terbatas kepda bende2 yg zahir semata2. Sesungguhnya Allah jua yg tahu tentang hal2 yg ghaib, kompleks atau abstract yg takan tergapai oleh akal mana2 manusia atau supercomputer pon. So, kalau sunnah kata tengok anak bulan, mungkin ada hikmah di sebaliknya yg kita tak terpikir atau perasan. So follow je lah sunnah.

8. Antara hikmah pengunaan lunar calendar di dlam Islam yag berlaku jelas di mata kepala aku sendiri ialah KEADILAN daripada Allah kepda ummat Islam sedunia. Apabila Allah menjadikan bumi, dia telah jadikan bumi ini berputar sengget/tilt pada 23.44 degree angle daripada orbitnya mengelilingi matahari. So wujudlah 4 musim setahun di majoriti negara2 on earth.(negara2 northern hemisphere plus southern mestilah lagi banyak dari negara2 khatulistiwa kan).

9. Jadi kalau Allah perintahkan semua org posa bulan Disember, tak ke menyampah kita org2 Ozzy, New Zealand etc yg kene posa time summer yg panjang dan panas nak mampos. Org2 kat Ukay atu US mestilah happy manjang sebab posa time winter dan kene tunggu beberapa jam je sebelum bukak posa. Dah lah tu, malam lailatul qadr diaorang panjang nak mampus. Semayang sambil melecet2 dahi pon belum masuk2 subuh lagik.

10. Tapi Allah perintahkan kita ikut lunar calender, yg shorter drpd solar calander. So aku yg dah lama dok bermastautin di bumi Adelded ni telah merasakan posa/raya yg pada masa aku mula2 sampai dulu di bulan march, pelan2 berganjak ke feb(panas), jan (mendidih), dec (mengelegak), nov , oct dan sekarang bulan september.

11. Aku inggat lagik masa tahun 2000 aku gi semayang terawih kat Adeled mosque yg start pukul 1030 dan habis 1130 malam. Lepas abis terawih, kitaorag singgah jap kat Victoria square untuk terlompat mcam beruk kene cucuh buntut meng-celebrate millenium new year pukul 12mlm tu. Pastu balik rumah dan sahur pukul 3 pagi. Makan bukak posa tadi pon belum abis tercerna jadi taik, dah kene sumbat masuk sahur la plak.

12. Alamak dah merepek bernostalgia la plak pakcik ni! Jadi kesimpulannya, aku masih lagi berfikir. Tapi at the moment aku memanglah leaning towards follow je lah sunnah dan tenggok la anak bulan tu. Hmm..tapikan, kalau la aku kata aku prefer tenggok anak bulan, kenapa lah pulak aku dan majoriti org2 Ozzy celebrate Raya Korban pada hari Jumaat dan bukannya Hari Sabtu sedangkan anak bulan 1 Zulhijjah tak nampak 10 days ago? Jeng...jeng jeng.. Dlam hal ni aku bertaqlid buta kpd suara kesepakatan.
Hipokirt sungguh aku!!

Sekian, McKasey, Wassalam.

3 comments:

Belajar Bisnes Online said...

memang pening kalo difikirkan. tapi lagi pening kalo ahli falak islam sedunia tak wat satu ketetapan.

depa tak mau cdgkan pada Raja Fahd ke supaya dibuat kalender oline yang sume org bole pakai dalam dunia ni?

ihsan_huhu said...

king fahd tuh raja saudi bukan khalifah pon.

OIC? pon xleh pkai

Anonymous said...

yg xdpt smyg raye hr jumaat..
bley smyg raye hr sabtu..
nila hikmah perbezaan pendapat..
hehehe..
sbb 2 aku raikan 22..xde mslh pn..
tp ijtihad aku yg mujtahid ke atas diri sniri tetap sama dgn Ibn Abbas..
yg tak mengambil pedoman dari tempat lain even berita sudah sampai..

-aLturkistani

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails