Saturday, November 28, 2009

Penentuan Tarikh Raya/Posa. Simpanlah Motor Besar Mu Wahai Raja2

Salam,

Let's shift our paradigm.

1. Masalah menentukan tarikh raya/posa bukanlah satu masalh besar di M'sia. Kau follow je cakap Penyimpan Motor Besar Raja2 sudah.

2. Tapi bila kita dok obersea, baru kita sedar yg org2 Islam dlm dunia ni, nak raya serentak pon susah. Contohnya tarikh raya aji taun ni di ozzy. Ada raya semalam dan ada raya arini.

3. Aku pernah tulis pasal bende2 gini dulu. Dan aku dah janjikan untuk bagik penyelesaiannya masa tu.

So let me open your mind., while I am opening your shirt.

4. Di manakah centre of our muslims world?
Mestilah di middle-east or more specifically Mekah.

5. Siapa tahu hari bermula di mana di atas muka bumi ni?
Untuk org2 nerd macam aku, kami tahu hari bermula di "International Date Time" yang meng-keros lautan Pacific.

6. So negara2 yg di timur drpd line tuh macam Ozzy dan M'sia ni akan always siang dulu dari Mekah. So kami kene lah tengok anak bulan dulu dari Mekah, therefore posa dan raya dulu. Di sinilah muncul kepeningannya. Masalah ni kurang prominent di negara di sebelah barat drpd Saudi, kerana "majoriti" drp mereka, just follow Saudi, seperti Europe dan US.(ref)

7. Bagi aku masalh ni simple sahaja. In an ideal world, dunia kita ini sepatutnya di perintah oleh Kerajaan Islam yg berpusat di Mekah. So Kerajaan Islam inilah yg mengistiharkan bilakah tarikh raya dan kita semua folow je lah.

8. TAPI, jeng..jeng..jeng..Kita hendaklah mengubah persepsi minda kita yg hari bermula dari International Date Line tersebut. Hari, bagi dunia Islam, hendaklah di fatwakan semula. Hari, bagi dunia Islam sebaik2nya di mulakan dari Semenanjung Arab, dan pusing se-raound bermula dari situ.

9. Aku tau mesti ramai yg kata.."Ehhhhh!! Mana boleh gitu?". "Salah tu". Well, tunjukkan aku mane dalam Al-Quran atau Hadith yg kata "hari mestilah bermula di longitude 180 degrees, iaitu International Date Line". Mana ada doh!!

10. Apekah sejarah menatang line ni koran gtau dak? In 1880, British kira mcam US sekarang lah. Kuasa paling kerek dalam dunia. So dia kata,
TIME MESTILAH BERMULA DARI UKAY.
So ahli2 geography yg poyo di Royal Observatory telah buat line yg mengcross bumi dari kutub utara ke selatan yg melalui "centre of the world" iaitu LONDON. Line ini di berikan jodol..."0 degree longitude"


11. More specifically, mereka telah dengan cilakaknya adjust line tuh untuk lalu betul2 atas bumbung makmal goegraphy mereka di Royal Observatory tersebut yg terletak di salah satu suburb di bandar London, iaitu Greenwich. Lalu time-line tersebut di panggil Greenwich Mean Time (GMT).(ref)

12. So apabila mereka mengextend kan line GMT tu to the opposite side of the globe (at 180 degree longitude), sekali ngam2 plak lalu atas lautan Pacific di atas pulau2 kecik yg tak significant seperti Tonga, Kirribati dan New Zealand.....muahahhahha. Chanteekk! Maka line tersebut di istiharkan sebagai International Date Line (ref). So apabila pukul 0.00am di situ, di London pukul 12.00 tghari.

13. Pastu org2 UK paksa semua org pakai time dia. Tapi sebab depa paling kerek time tuh, maka semua org pakai cakap dia lah. Org2 French cuba nak lawan dgn buat Parisian Line ke pekejadah, tapi takde org layan (untuk budak2 nerd...inggat tak "Rose Line" dlm DaVinci Code. Itulah Parisian line yg nak challange GMT). Tapi sekarang bila org dah tak pakai cakap org UK, diaorang telah ubah nama line GMT tu kepada, UTC ( Coordinated Universal Time).

14. So anak2 muridku sekelian, hari tidaklah bermula di Int Date Line or kat England. Itu semua bullshit mat salleh. Kita org2 Islam patut bersepakat keluarkan fatwa yg istiharkan our own date line untuk memudahkan penetapan tarikh raya atau posa.

15. Untuk pengetahuan korang dan untuk menunjukan ke-terreran aku, org Yahudi pon ade Date-Line mereka sendiri (ref). Setelah mrk kaji depanyer kitab2, date-line mereka adalh 6 jam ke timur dari Jerusalem. Line tu kros, thru Filipina. So hari raya mereka bermual dari line tu lah.

16. So Muslim Date Line? Mengapakah tidak?

7 comments:

speedrider said...

yes, why not.

Tapi aku bukan orang yang layak untuk komen pasal hal ni. Aku serahkan kepada Muslim yang 'ahli' dalam hal-hal falak ni.

ihsan_huhu said...

nanti xsame gak. geng2 tengok bulan kalau xnampak bulan raye lambat gk drpd geng saudi

Dr. Bentara said...

Yang sunnah tengok anak bulan le. Bukan pasal International Date Time ke Muslim Date Time ke.

Nak tinggalkan sunnah lepas tu buat sunnah baru ke apa ni?

Anonymous said...

Ni hadis asas untuk tengok hilal..

Ibnu ‘Abbas dari Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam, “Berpuasalah kalian kerana melihatnya (hilal) dan berbukalah kalian kerana melihatnya (hilal). Apabila pandangan kalian tersamar (terhalang), maka sempurnakanlah hitungan bulan Sya’ban menjadi 30 hari.” [HR Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah ra]

Ni plak hadis syarah utk hadis di atas..

Diriwayatkan dari Kuraib bahawa Ummul Fadl telah mengutusnya untuk menemui Muawiyyah di Syam. Kuraib berkata, “Aku memasuki Syam lalu menyelesaikan urusan Ummul Fadl. Ternyata bulan Ramadhan tiba sedangkan aku masih berada di Syam. Aku melihat hilal (anak bulan) pada malam Jumaat. Setelah itu aku memasuki kota Madinah pada akhir bulan Ramadhan. Ibnu Abbas lalu bertanya kepadaku dan menyebut persoalan hilal. Dia bertanya, ‘Bila kamu melihat hilal?’ Aku menjawab, ‘Kami melihatnya pada malam Jumaat.’ Dia bertanya lagi, ‘Apakah kamu sendiri melihatnya?’ Aku jawab lagi, ‘Ya, dan orang-orang juga melihatnya. Lalu mereka berpuasa, begitu pula Muawiyyah.’ Dia berkata lagi, ‘Tapi kami (di Madinah) melihatnya pada malam Sabtu. Maka kami terus berpuasa hingga kami menyempurnakan bilangan tiga puluh hari atau hingga kami melihatnya.’ Aku lalu bertanya, ‘Tidak cukupkah kita berpedoman pada rukyah dan puasa Muawiyyah?’ Dia menjawab, ‘Tidak, (sebab) demikianlah Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam telah memerintahkan kepada kami’.” [HR Muslim, at-Tirmidzi dan Abu Dawud]

Mane lebih rajih? WA..aku memilih Ibn Abbas r.a sbg pedomanku..

-aLturkistani

maer wan said...

aku sokong ada Muslim Dateline, but utk kesepakatan je lah, not utk tentukan raya/puasa nih.

Aku tetap setuju dgn tengok anak bulan, cumanya, since ilmu astrologi dah agak maju (dah boleh calculate bila hilal akan kelihatan, dan kita dah tahu weather forecast), makanya melihat anak bulan boleh la disertakan pengiraan, kot?

tujuan Raja2 isytihar sama2 tuh supaya kesepakatan in the region. Tu aja.

bagi yg di oversea, bertanya la pada org yg melihat anak bulan. So, hikmahnnya, rapat pada orang masjid. But kadang2 boleh agak (esp. bila tengok kalendar memancing and you'll know at what time, and at what angle anak bulan muncul).

mangkuk statik said...

salam All

tq everybody for the comments. Aku jawap dalam next post la senang kay.

wassalam

Belajar Bisnes Online said...

post yang bernas dari swinging bowl tanpa banyak niyang rapiknye (merepeknye)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails