Saturday, November 27, 2010

Siri USRAH : My Disclaimer

Salam,
Ini adalh permulaan kepada Siri USRAH yang berada di dalam Siri AGAMA aku. InsyaAllah, aku cuba finishkan kalau di berikan kesempatan olehNya.

So belum apa2 hal, these are my disclaimers

1. Aku adalah fasik
Kau tengoklah bahasa2 aku yang "indah" di dalm blog aku ini dan dalam last entry aku cakap pasal nak sodom orang. Tengok pulak keujuban dan riak aku di dalm blogpost2 aku. Ini semua tentunya datang daripada seorang individu yg hensem akan tetapi flawed.

Oleh itu, ingatlah ayat 6, surah Al-Hujurat
"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa suatu berita, maka selidiki dahulu (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum dengan perkara yang tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesal apa yang kamu telah lakukan."

Oleh itu berhati2lah bila baca apa yang aku tulis.
(source satu, dua, tiga)

2. Aku adalah jahil
Aku tidak mempunyai sebarang ilmu di dada aku. Kerana semua ilmu2 aku berada di kepala. Kepala aku kecik, so ilmu tak banyak.
Jadi ada banyak bende2 yang aku tak tahu or salah faham. So kalau gitu, tolong perbetulkan yer.

Antara bende paling tak best dok obersea ni ialah aku missing a lot of pengajian agama. Aku tak leh mengaji kitab, pergi masjid dengar orang mengajar dan lain2.
Ceramah2 kat masjid sini, lebih kepada nasihat2 umum gitu je, bukan like proper "mengajar".
Nak baca buku, aku ni liat. Aku nak dengar dan melopong jer sambil meng-osmosis ilmu.

My only source of ceramah datangnya dari utube (banyak pahala pencipta utube ni kalau dia Islam). Akan tetapi video2 utube ni ada dua problem.

a) Pertama. Peng-upload2 video utube ni adalh mostly, young progressive Islamist. Jadi video2 ceramah yang diaorang upload, mostly di sampaikan oleh ulamak2 muda yg dinamik. Ceramah2 oleh ulamak2 tua tok guru pondok adalah membosankan dan di hadiri oleh warga2 emas yg dah pencen dengan sebelah kaki di dalam kubur dah. So sapalah di antara mereka yg nak upload? Nak rekod camner pon diaorng tak tau. Pegang kamera pon ketar2.

Tak caya pergi search kat utube "Harussani" pastu search "Asri". Jauh langit dan bumi search result dia kan. Video2 Asri banyak pasal dia mengajar. Video2 Harussani, dah lah sikit, pastu mostly dari ceramah2 sahaja. Dan semua org tau, ceramah2 ni hanyalah sampah2 if compare to mengajar proper kitab.

Tapi bosan tidak bermakna salah. So, sesapa yg follow ceramah2 di utube, akan eventually menjadi biased kepada idea2 ulamak muda.
Aku antaranya. Well....ulamak muda tak semestinya salah/jahil kan?

b) Kedua. Di dalm utube ada banyak distraction. Jadi biasalh, aku ni kan orang "muda" yang berdarah muda yang ingin meratah bini-bini muda, empat tiga ataupun dua. Jadi biasanya kalau aku masuk utube, aku lebih banyak usha video2 lain daripada video2 agama.
Aku congak2, aku rasa less than 1% je kot aku spend tengok ceramah. Lagi 99% tu, aku dok layan rock kapak, gitar lessons, video2 lawak, konsert2, movie dan video2 exercise goyang gerudi, goyang gergaji dan kegemaran Saudara Huhu, goyang Allen key.

3. Aku adalh hipokrit yang mempunyai ciri2 munafik.
Aku ni cakap tak serupa bikin. Aku paham, tapi aku ni tak mau beramal.
Dan bila aku tengok ciri2 orang2 munafik, terasa sungguh.

4. Aku adalh pencinta akal.
Aku suka berfikir. Aku suka mengkritik. Aku suka protest.

Bagi aku, orang yang banyak ilmu/alim, tak semestinya dia "bijak". Berapa banyak Professor2 dalam Pengajian Islam di serata dunia ini yang kapir or secular. Diorang tahu lagi banyak Al-Quran dan Hadith daripada aku, tapi bagi aku. diorang ni tetap "bodoh" sebab diaorang tak "paham". Diorang tak de akal.

Jadi berdasarkan akal aku, Ulamak2 Anti-Usrah (dan juga Ulamak2 UMNO, ulamak2 pro-kerajaan) semuanya nampak bangang. Argument mereka tak masuk akal. Nampak berat sebelah. Nampak dangkal. Nampak lemah mati pucuk.

Masalahnya ialah, bila banyak sangat mengunakan akal tanpa ilmu yang cukup di bawah buah dada, maka kemungkinan besar conclusion yang aku capai itu di pengaruhi oleh interpretasi oleh hawa nafsu aku or bisikan2 syaitan. Oleh itu be careful bila baca apa yg aku tulis.

5. Aku kawan semua orang
Aku boleh "masuk" dengan semua orang. Aku kawan dengan geng2 usrah, dengan geng2 neutral, geng2 "lalok belum sedar diri" dan geng2 "anti Usrah" "anti Dr Zaki Ibrahim".
Aku bukannya kawan main2. Aku kawan betul2 la nih.
Aku berkawan dengan "junior" aku, Zaki sudah berbelas tahun kot. Aku kenal sangat dia dan dia kenal sangat perangai aku ni.
Aku pon berkawan dengan geng2 lalok. Tengoklah sapa yang kerja di kedai aku. Tengoklah sapa yang selalu datang ke kedai aku. Tengoklah sapa yang mainbola ngan aku.
Geng2 "anti-Usrah" pulak, aku selalu makan bersama, betepuk tampar dan bergurau senda. Tapi ramai giler sampai aku tak leh rapat ngan semua orang.

Jadi masalahnya ialah bila aku nak menulis nih, maka akan ramailah yang akan terasa. So, aku mungkin apply brek sikit2 di dua tiga tempat, sedangkan sepatutnya aku jalan terus je langgar mereka2 ni biar mampos semuanya.

6. I dont give a shit
Jadi janganlah korang tanya aku, KENAPA aku nak tulis pasal Usrah/ISMA kalau aku ni fasik, jahil, hipokrit, munafik dan ahli aqli(akal).

Seirously, kalau korang nak baca, berhati2lah.
Kalau korang tak suka, FUCK OFF lah!

Sekian, mekasey, wassalam.

6 comments:

ihsan_huhu said...

cun la ade name aku.

golongan khawarij isma plak amacam?

mangkuk statik said...

huuh: Aku sampai skang konpius ngan istilah khawarij.
1. Setahu aku, geng2 khawarij yg bermaksud "yang terkeluar", dulunya sapot Ai, tapi after perang saudara ngan Muawiyyah, dai belasah dua2 Ali dan Muawiyah.

2. Jadi bila org2 UMNO kata PAS khawarij, aku ingat org2 UMNO kata geng2 PAS adalh pihak yg menentang "mandat" BN selaku ruler of Malaya.

3. Tapi konteks pengunaan istilah khawarij ni aku rasa lebih kompleks skang nih.

4. Bolehkan Sahibus Samahah Al-Ustaz Ihsan Huhu AL-Idrisiyyah wal MRSM Pengkalan Chepaiee mengulas dengan lebih lanjut?

Anonymous said...

1. banyak manfaat dari ulamak2 muda..banyak jugak kita perlu belajar dari ulamak2 tua..

2. ciri2 orang munafik..hadis tu ada tua maksud yg nak disampaikan..

3. bias bro! mana boley judge gitu je kat ulamak2..tgk la reason dia kasi, dan alternatif yg dia kasi..dalam usul, kita xbley letak keputusan b4 biarkan dia menegakkan hujjah (iqamatul hujjah)..mengkritik tidak salah, dibenarkan dalam Islam, cuma ada sesetengah "kaum islam" je yg mengharamkan kritik..sebab tula diorang "mandul" dari segi ilmiah dan taknak berubah.. stuju bro?

4. bukan "anti-zaki" la, "anti-perbuatan-zaki".. baru betul..apa yg penting, kita sayang semua umat Islam..

5. patut tukau usrah-ala-ISMA..sbb nanti usrah-ala-JIM dan usrah-ala-PAS akan terasa bila sebut usrah/isma..

-aL-Tukistiano

mangkuk statik said...

Turkistani:

1. Mana ada org yg tak bias. Setiap org ada kepentingan. Termasuk lah aku. Itulah kelemahan mereka.

2. Sesetengah "org islam" tak boleh di kritik sebab diaorg telah "mendapat arahan" supaya tak boleh menerima kritikan. Mereka ada strict kurikulum yg di yakini mereka 100% mengikut sunnah. Jadi setiap kritikan/feedback/cadangan engkorang akan di tembak..BANG! BANG! (nanati wa ulas lain iA)

3.Benar. Ulamak tua pon ada benarnya. Kan aku tulis itu....rasa2nya

4. Perkataan aku "anti Zaki" itu adalh tepat 150%. Geng2 post-grad (undergrad pon ada) telah di warning supaya berhati2 dengan "dr zaki ibrahim", sebelum fly or bila dah sampai ke sini oleh pihak2 tertentu.
So nereka berpandang serong kpd dr zaki BELUM APA APA HAL pon. Ajak datang rumah pon tak nak. Dr zaki BELUM bertindak,mereka dah judge according to what other people say.
Jadi mereka "anti DR zaki", dan bukanya perbuatanya.

5. Mula2 aku nak letak Siri ISMA. Tapi bila aku cakap2 ngan budak2 postgrad dan budak 2 undergrad, diorang nampak totally blurr.No idea pakah itu usrah. Sapa ikhwan. Sapa IKRAM, Sapa JIM Sapa ISMA.
Ada orang ingat USrah tu adalh bidaah ciptaan Dr Zaki.
Ada orang ingat ISMA tu adah ajaran sesat yg di reka oleh DR zaki.
SUMPAH! StupidFak betul.
SO adalh lebih baik aku citer pasal apakah itu USRAH (dari pandangan aku) dulu.

6. Ni adalh topik yg berat, rajin2lah kritik aku yer. AKu takde hal. AKu tahu aku jahil!
muahahhahaha

TQ bro.
wassalam

mangkuk statik said...

Turk: On second thought, aku rasa kau mungkin betul. Pemahaman aku terhadap usrah adalah drpd ISMA mostly. So, mungkin berbeza dgn PAS, JIM, Ikram etc.
Nanti aku bezakan.

ihsan_huhu said...

jeng2. ISMA nih kan khawarij JIM. fuh, makin komplikated nih.

ps: khawarij, amik makna dari segi bahasa sudahlah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails