Thursday, February 16, 2012

Kenapa Fatwa Yang Mengatakan Valentine's Day Itu Mempunyai Unsur2 Kristian Adalah Kurang Tepat.


Salam,

1. Hari ni dah 17 Feb. Pheww. Lega timeline fesbuk aku daripada lepas sorang-sorang dok post/share link2, pic2 or status anti-Valentine. Belum kira email berantai yang cc semua org lagi tu. Serabut betol. Tapi biasalah tu manusia. Berebut2 nak buat pahala.

2. Akan tetapi, seperti lain2 perkara yang di share di febsuk/email, majoriti daripadanya adalah bullshit. Termasuklah pasal Valentine's Day.

3. Aku dah lama dah perasan fatwa yang mengatakan Valentine Day itu mempunyai unsur2 ajaran Kristian adalh kurang tepat.

4. Akan tetapi apabila kita umat Islam telah setiap tahun di brainwashed bahawa Hari Valentine ini adalah hari umat Kristian menyambut kesyahidan St Valentine, maka kita (aku, ngkau, ustad2, ulamak2 yg mengeluarkan fatwa) telah terima ianya sebagai satu fakta yang sahih.

5. Contoh full story dongeng tentang St Valentine ni boleh baca kat sini "Di sebalik tabir Velantines Day". Ini adalah perception paling common, tak kira by ahli IKRAM ke, ISMA ke, PAS ke, UMNO ke. Semua claim ianya sebagai "versi terkuat", "sumber yang sahih", etc. Bullshit!

6. Dan paling kelakar, semuanya nak mengunakan wikipedia sebagai sumber sahih mereka. Contohnya blog di atas tadi. Tak kurang juga yang mengcopy paste the first two paragraph of Wikipedia entry tentang Valentine's Day. Tetapi adakah mereka telah baca elok2 sepatah demi sepatah perkataan di situ?

7. Jadi, apakah sebenarnya kedudukan Hari Valentine ini dalam agama Kristian?
______________________
Fakta Tentang Kristian Yang Orang Tak Tahu.

1. Ini adalah basic no satu tentang Christianity. Agama Kristian adalah agama yang telah di bina di atas prinsip bidaah. Untuk yg jahil agama, bidaah ni bermaksud sesuatu yang baru di reka, yang di ada-adakan di dalam agama.

2. Kite kene ingat, sewaktu Nabi Isa di angkat kelangit, agama Islam yang di bawanya hanyalah mengandungi juzuk akidah (Yes Nabi Isa bawak agama Islam, bukan Christian). Bukan fekah. Maksudnya, Nabi Isa tak pernah ajar camana untuk beribadat secara khusus. Camana nak buat masjid. Camana nak bayar zakat. Camamana nak pegi haji, etc. Ingat, Nabi Isa di tindas Rome di waktu itu, so celah mana nak buat masjid/church.

3. Jadi slepas Nabi Isa di angkat kelangit, sahabat2 dialah yang mendokong ajaran baginda dan lama kelamaan ia menjadi agama dominan dan eventually, orang2 Rome itu pulak yang jadi Christian.

4. Jadi diaorang ni menjadi manusia yang confuse. Confuse dari segi aqidah dan confuse dari segi fekah. Sapa God kita ni sebenarnya? Macamana kita nak worship God ni? Macamana kita nak set-up church? Apakah syarat sah khutbah Ahad? etc.

5. Jadi, paderi2 mereka mula start mereka-reka kan protocol2 untuk beribadat di dalam Kristian. Daripada daripada upacara Baptisms sewaktu di lahirkan, kepada Sunday mass hinggalah ke upacara pengkebumian. Semuanya mereka susun ikut "adat/culture" setempat mereka pada waktu itu, utk memudahkan conversion. (ingat tak isu Kristian guna istilah Allah di Malaysia. Same motif).

6. Oleh itu, not surprisingly terdapat banyaknya unsur2 pagan Roman yang yang telah di terapkan ke dalam agama Kristian. Pasal trinity, pasal tarikh 25 Dec di pilih sebagai hari kelahiran Nabi Isa or Chrismas Day dan juga pasal Valentine's Day.

7. Jadi akhirnya di dalam agama Kristian ni almost 100% daripada ibadat meraka merupakan ciptaan2 baru ataupun bidaah orang Islam panggil.
___________________________
St Valentine's Day in Christianity

1. Okay. Dengar sini elok2. Memang fakta, orang Kristian telah berkurun-kurun lamanya meng-raikan St Valentine's Day yang syahid pada tarikh 14 Feb ini.

2. Akan tetapi, selepas Mesyuarat Ijtimak Ulamak Kristian Katolik pada tahun 1969, Pope Paul VI telah mengeluarkan fatwa bahawa sambutan Valentine's Day ini adalah bidaah di dalam agama Kristian (source). Jadi mereka telah membuang Hari Valentine daripada senarai hari2 mulia mereka, iaitu Roman Catholic Calendar of Saints/General Roman Calendar.

3. Mereka mendapati bahawa
"Though the memorial of Saint Valentine is ancient, it is left to particular calendars, since, apart from his name, nothing is known of Saint Valentine except that he was buried on the Via Flaminia on February 14."

4. Apabila ulamak2 reformis/wahabi Kristian mengcheck kitab2 dan buku sejarah, mereka mendapati cerita2 tentang St Valentine ni hanyalah legend (ada beberapa org nama Valentine ni. Bukan sorang. Glamer kot name ni. Mcam Valentino Rossi!). Hanyalah dongeng. Cehhh!!

5. Kisah paling awal tercatat di dalam sejarah tentang St. Valentine adalah di dalam buku Lagenda Aurea (Golden Legend) yg di tulis pada tahun 1260. Ia menceritakan yang Valentine ni kene penjara dan seksa sampai mati by Roman Emperor Claudius II sebab Valentine ni tanak ikut agama Rome. Claudius nak paksa Velentine supaya murtad. Masa di penjara, konon2nya dia telah menyembuhkan mata anak warden jail yang buta. Itu jer. TIADA KISAH CINTAN. Tiada Ombak Rindu.

6. Jadi sekiranya Ijtimak Ulamak Kristian Katolik yang kaki bidaah itu telah mengfatwakan 43 tahun yang lepas, bahawa sambutan St Valentines Day adalah bidaah, maka kita umat Islam tidak boleh mengdakwa bahawa Valentine's Day adalah ajaran ataupun amalan orang2 Kristian.
________________
Antara Fatwa dan Ikutan

1. Okay. Basic no dua di dalam Christianity is, semua org boleh interpret agama Kristian diaorang sendiri. Sebab tu orang Christian ni setiap tahun ada beratus mazhab baru yang timbul. According to World Christian Encyclopedia versi 2000, there is 32,830 mazhab in christianity. What the hell! Kalau tak caya, boleh tengok list di wikipedia ni. Giler babi punya lah. Ni list2 mazhab2 yg major baruuuu... Not complete list.

2. Agama Kristian adalh bullshit. So apabila ada sesapa nak create another bullshit mazhab, who gonna tell the new mazhab yang dioarang adalh bullshit.
"A bullshitter cannot tell another bullshitter that they are bullshitting"
(mangkuk 2012)

3. So walaupun Pope Paul IV dah keluarkan fatwa yg St Valentine's day ni adalah merepek, do you think ALL the christians will listen? Refer to above quote.

4. So ramai paderi yang buat kepala sendiri so still celebrete St Valentine's Day di church mereka. Reason? Money. Hari valentine glamer kot. Konfem ramai pergi church untuk dengar ceremah dan alang2 tu kasi donation.

5. Paderi2 Asian lagilah poyo. Basic no tiga di dalam Kristianity. Paderi2 yang bukan mat salleh akan bajet mereka lebih mat salleh daripada mat salleh. Sebab tu orang2 cina, sabah, india, Korea etc, gile babi alim level wali2 berbanding dgn paderi mat salleh yang still romen2 di belakang2.

6. So aku tak surprise kalau St Valentine's Day dioarang sambut bagai nak rak di Malaysia. Diaorang follow membabi buta ajaran mat salleh ni. Sedangkan di western countries, Christianity is percieved as shit. Almost everybody is an atheist nowaday. Nanti wa stori lain kali.
_____________
Valentine di Adelaide

1. Semua orang Malaysia akan pikir mat salleh mesti sambut Valentine's Day dengan penuh happeningnya. So bila diaorang sambut Valentine kat Malasysia, diaorang akan bajet macam mat salleh lah konon. Sooo modern. Sooo westernnn.

2. Kiss my sexy black ass.

3. Generally kat Ozi ni, silap aribulan kau boleh terlupa aritu ialah Valentine's day. Macam hari2 baisa jer. Cuma banyak org jual rose and dinner reservation mungkin full.

4. Yang tergedik2 lebih2 di Adelaide ni pon aku tengok kat Rundle Mall, ialah 3-4 kapel India, 2-3 Korea dan Chinese. Dok jalan2 pegang tangan sambil pegang bunga and wondering ,"Why all the mat salleh just buy the flowers and go home? Do we look like idiots?". Aku tak sampai hati nak snap gambar diaorang dan post sini. Pathethic.

5. In terms of church-wise, aku tak nampak la plak org ramai2 pegi dengar ceramah hari tu. Nampak cambiasa je lengang church2 diaorang.

6. But I cannot say about England or US or Europe though.

7. So aritu aku bosan2, aku jalan2 sepanjang Rundle dan cuba snap gambar2 kedai yg ada theme Valentine. Dan out of all the shops, ada 5 kedai jer bro. Pehh!


Kau nampak tak yang merah2 kecik dok tergantung tu. Itu jelah yg thema valentine.

Zero. Ni mesti kedai wahabi ni.






Peter Alexander. Ntah hapa dia jual ntah.






....and my favourite shop of all Rundle Mall. Giler gambar skodeng abis wa ambik. Segan dowh nak berdiri depan2 tu pastu snap. Kang org kata aku pervert plak. Cukupla aku sorang je yg tau aku ni pervert.
____________
Ombak Valentine

1. Jadi kot celah mana timbulnya kaitan di antara Cinta dan Valentine's Day? Tiada cerita yang paling best di dalm dunia ini selain daripada citer Hindustan. Tragedy sahaja tak cukup best. Kene ada kisah cinta yang terhalang!

2. Jadi, selepas citer pasal Valentine keluar di dalam Lagenda Aurea yg aku mention atas tadi, maka ramailah mat2 dan minah2 cintan pembaca tegar novel Ahadiat Akashah kot di taim tu, menokok tambahkan cerita bahawa Valentine sebenarnya telah berkapel ngan anak warden tu dan juga sebenarya Valentine telah di penjarakan bukanlah sebab agamanya.

3. Sebaliknya sebab dia telah melawan perintah Emperor Claudius yg mengharamkan perkahwinan kerana bila lelaki2 Rome berkawin, mereka akan sayang bini dan menjadi boroi dan suka tengok EPL di Astro malam2. So suami2 lembik ini tanak jadi askar dan pergi berjuang untuk Rome. Tapi konon2nya Valentine poyo, bajet pejuang "love", "cinta", kahwinkan jugak orang. So padan muka masuk jail dan mati.

4. Kisah dongeng tentang St Valentine ini menjadi semakin glamer apabila ia telah di popularkan oleh bapa kesusasteraan english, Geoffrey Chaucer yang telah menulis sajak Parlement of Foules yang mengandungi bait.....

For this was on seynt Volantynys day
Whan euery bryd comyth there to chese his make.
["For this was on Saint Valentine's Day, when every bird cometh there to choose his mate."]

5. Father of English literature my ass. Spelling pon berterabur. Kamon la brader. Gunalah spell checker.

6. Pastu Shakespeare pon gedik jugak nak pakai istilah Valentine's Day jugak di dalam Helmet ehh Hemlet. Ni lagi sekor. Tulis tanak straight forward. Pegi ambik Novel Nora Elena skit dan baca dan ambil iktibar dari segi grammar. Adoyai..

7. Dan sekarang ni di zaman modern, Valentine's Day myth is being spread by commercialism. Because Valentine's Day means money. Cards, roses, chocolate, gifts, dinner, condom, oral contraceptive pill, bilik hotel ehem...ehem...

8. So its in the interest of business untuk promote sakan Valentine's Day every year. Not for religion. For money. And they lied their ass off to sell their shit. Contohnya American Greetings, the largest card producer in US, dioranglah yang buat2 citer yang seblum Valentine mati, dia telah menulis kad valentine yg pertama di dunia yang berbunyi
"From your valentine....".(source satu, dua)

_______________
Oleh Itu Sambutan Hari Valentine Tidak Haramlah Kerana Ianya Bukan Ajaran Kristian ? Yeaaaa!!!

1. Kepala hotak ngkau!

2. Fatwa pengharaman sambutan Valentine's Day utk umat Islam telah di buat atas dua reasons yang besar. Pertama, sebab unsur2 Kristian. Itu sudah lemah kerana sudah di tembak oleh aku di sini. Tetapi, yang keduanya, sebab ianya mengalakan pergaulan bebas di antara bukan muhrim. Itu kau tak boleh deny.

3. Kamon la brader. Mana ada org sambut valentine sorang2. Yang sambut ngan bini hanyalah minority gile babi. Yang gedik dok sambut Valentine's Day adalah orang2 muda remaja macam aku dan ngkorang. Darah muda kita tu lah yang seringkali menjerumuskan kita kedalam bra dan panties.

4. Oleh itu dengarlah cakap ulamak. Diaorang pesan yang benar tu. Tapi kalau ngkorang bebal gak tanak dengar cakap ustad. Kau cakap ustad merapu, bukan semua orang romen2 taim valentine. Marilah kita dengar cakap Shakespeare pulak. Apa dia kata pasal Valentine's Day.....

In opera Hamlet, Ophelia telah berkata....

To-morrow is Saint Valentine's day, (Besok Hari St Velentine)
All in the morning betime, (Aku bangun pagi)
And I a maid at your window, (Ada pembantu rumah Indon Hot kat tingkap)
To be your Valentine. (Untuk menjadi kekasih Valentine ku)
Then up he rose, and donn'd his clothes, (Aku bangun dan pakai baju)
And dupp'd the chamber-door, (Aku bukak pintu)
Let in the maid, (Pembantu rumah Hot itu masuk)
that out a maid, (Dan aku tak kasi keluar)
Never departed more. (Dan dia tak belah2 dah slepas itu.........romen leteww!)

—William Shakespeare, Hamlet, Act IV, Scene 5

Wallahualam
Sekian, mekasey, wassalam

8 comments:

rj.zyra said...

Lesson learnt: your ass is black

Anonymous said...

terima kasih untuk research yang berguna

Penk said...

wa salute lu punya shakespeare translation

Dr. Bentara said...

1. A bidaah is still bidaah doesn't matter how many bidaahs are superimposed. Kalau Valentine's Day is not christian, jadi Christmas Day tak kisah la kita sambut sebab krismas tu pun bidaah atas bidaah (non factual)? Kau pun dah sebut everything surrounding Christianity tu bidaah sebab asal ajaran Nabi Isa a.s. bukan begitu. Apa yang Kristianiti sekarang ini itulah Kristianiti. That's why Rasulullah s.a.w. dihantar untuk perbetulkan persepsi. Argumen hang bab ni fatal dan tak boleh pakai. Which means, argumen ko lemah. Argumen ulamak yang kuat.

- sebab tu awal2 lagi dalam Islam kita disuruh tinggalkan bidaah dalam ibadat.

2. Buat maksiat ni le argumen non Muslim dok pakai which to Muslim is the lower priority compare to akidah. Aku follow issue ni kat local newspapers kat sini, bila sebut akidah depa sikit2 je sebab depa tak tau the impostance of it to Islam.

Jemz said...

Naisss....

mangkuk statik said...

RjZyra: Thats what happen when u wear g-string. Nothing to block the UV.

Anon: Sama2.

Penk: Kau boleh kasi translation ke bahasa Jawa tak?

Jemz: sila check speling anda.

Abg Ben: Thank you for disagreeing with me. Camni aku nak.
1. The basic point yg aku nak sampaikan ialah, "Bila ahli bidaah (Kristian) pon kata bende ni bukan daripada Kristian, kita (org Islam) jgn lah kata bende ni ajaran Kristian. Sebab ia menyababkan kita nampak cam jahil ttg agama mereka".
TAPI aku dah agak dah aku tulis agak panjang dan berbelit2.Maybe aku should skip the whole thing about "bidaah" sebab ia menyebabkan people mising the point yg the connection between valentine and christianity is loose.

2. I still don't see isu Valentine as isu aqidah sekiranya dia hanya berniat utk suka2 follow orang lain celebrate (still salah). Tetapi kalau dia berniat utk menghormati St Valentine, baru rosakkk.
Wallahualam.

Dr. Bentara said...

Islam ni always guna "jangan dekati langsung" i.e. "tutup semua lubang2" yang boleh menyebabkan kita tergelincir especially bab akidah. As we all know, akidah boleh tercabut tanpa kita sedar. Kalau di akhirat nanti Allah s.w.t. declare akidah kita tercabut pasal kes Valentine Day, nak buat apa dah? Nak jawab tak tau atau I ingatkan OK? Didn't the ulamak who we should refer dah warning dah? On top of it, MAJORITY of them -sufi ke, wahabi ke, tabligh ke, ikhwan ke and +++ (kalau ada yang kata OK, boleh le list down siapa mereka itu).

I see this as menghalalkan yang haram punya kes.

This is to argue on your point 2 rebuttal.

M said...

serious lawak translation shakespeare tuh..hehehe

panjang plak post u tis taim

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails